پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230247
رهاشدگي بازار و عدم‌نظارت دولت بر مصالح ساختماني/ افسارگسيختگي قيمت‌ها نفس مردم را گرفت
تاریخ انتشار : 1399/04/26 10:06:49
نمایش : 1519
افزايش بسيار زياد قيمت آهن‌آلات، زمين و مصالح‌ساختماني، قدرت خريد را از مردم به ويژه جوانان گرفته تا مسکن به عنوان مهمترين نياز زندگي، به رؤيا تبديل شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خاورستان، مسکن يکي از مهمترين نيازهاي زندگي خانواده است اما در حال حاضر با توجه به افزايش بسيار زياد قيمت زمين، مصالح ساختماني، آهن آلات و ساير هزينه‌هاي جانبي براي ساخت يک مسکن معمولي، اين نياز زندگي به دغدغه‌اي براي خانواده‌ها به ويژه جوانان تبديل شده است.

يعقوبي يکي از جوانان شهرستان خوسف در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: اوايل سال براي خريد آهن آلات به چند آهن فروشي مراجعه کردم اما چون قيمت زياد بود خريد نکردم و گفتم شايد ارزان‌تر شود اما طي دو هفته قبل که مجدد براي خريد مراجعه کردم نه‌تنها ارزان نشده بود بلکه از ابتداي سال گران‌تر شده بود.

اين جوان بيان کرد: علاوه بر گران شدن ميلگرد و آهن آلات، مصالح ساختماني از جمله آجر و سيمان نيز افزايش قيمت داشته است.

يعقوبي با بيان اينکه هر دانه آجر خام از 200 تومان به 400 تومان رسيده، گفت: قيمت هر کيسه 40 کيلويي سيمان 20 هزار تومان است.

اين جوان اهل شهرستان خوسف از صادرات مصالح ساختماني و آهن‌آلات از خراسان‌جنوبي از طريق مرز ماهيرود به کشور افغانستان گلايه کرد و گفت: مصالح و آهن‌آلاتي که به افغانستان صادر مي‌شود با قيمت پايين به طرف افغانستاني داده مي‌شود در حالي که جوان ايراني و اهل استان مرزي خراسان‌جنوبي از اين مصالح و آهن آلات سهمي ندارد يا اگر سهمي داشته باشد بايد با قيمت‌هاي زياد خريداري کند که اصلا با توجه به شرايط اقتصادي و منبع درآمد مردم به صرفه نيست.

يعقوبي بيان کرد: اگر صادرات مصالح ساختماني و آهن آلات به کشور افغانستان کاهش داشته باشد شاهد کاهش قيمت در داخل استان خواهيم بود و جواناني مانند من با مشکل مواجه نخواهند شد.

وي اظهار کرد: در بحث صادرات آهن آلات تنها صادرکننده و خريدار در افغانستان سود مي‌کنند و اين صادارات هيچ عايدي براي مردم استان مرزي خراسان جنوبي و جوانان مناطق روستايي ندارد.

استاندار را که نمي‌توان ديد از طريق رسانه مشکلاتمان را مطرح مي‌کنيم

اين جوان از بي‌توجهي مسئولان به مسئله مهم گراني گلايه کرد و خطاب به استاندار خراسان جنوبي گفت: زمينه ديدار و صحبت براي ما جوانان روستايي با استاندار فراهم نيست اما از طريق رسانه خواستار رسيدگي به شرايط موجود و مشکلات جوانان هستيم.

رويايي به نام مسکن!

يعقوبي با بيان اين‌که در اين شرايط اقتصادي نابسامان جوانان جرأت تشکيل خانواده ندارند، گفت: با اين شرايط گراني کم‌کم مسکن به رويايي براي جوانان تبديل خواهد شد.

خسروي يکي از اهالي روستاي دستگرد بيرجند نيز در خصوص گراني مصالح ساختماني و آهن آلات در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در حال حاضر قيمت زمين در روستاي دستگرد در حال افزايش است و هيچ کسي نظارت نمي‌کند.

وي با بيان اين‌که چند سال شده در يک خانه نيمه‌ساز در دستگرد زندگي مي‌کنم، افزود: چندين نوبت براي خريد آهن آلات و مصالح جهت تکميل خانه‌ اقدام کردم اما به دليل گران بودن نتوانستم آهن مورد نياز را خريداري کنم.

اين فرد اظهار کرد: من يک کارگر ساختماني هستم که يک روز کار دارم و شايد چندين روز بيکار باشم و وضعيت درآمدم اصلا مناسب نيست لذا اين افزايش‌هاي قيمت بي‌پايه و اساس براي افرادي مانند من اصلا درست نيست.

وي عنوان کرد: آهن فروشان دليل گراني آهن را افزايش قيمت دلار عنوان مي‌کنند و مصالح فروشان نيز هزينه‌هاي توليد و حامل‌هاي انرژي را دليل گراني مي‌دانند.

تاثير قيمت دلار روي آهن‌آلات 

خسروي از بي توجهي مسئولان در سطح کشور و استان به مشکلات اقتصادي موجود گلايه کرد و گفت: چرا بايد مهمترين نياز زندگي‌ من يعني مسکن تحت تاثير قيمت دلار باشد؟

وي از مسئولان درخواست کرد: براي رضاي خدا به فکر مردم مناطق محروم، روستايي، بي‌بضاعت و ضعيف جامعه باشند و نگذارند دلار تعيين‌کننده قيمت در کشور باشد که دودش بيش از همه به چشم قشر نيازمند جامعه برود.

محمدي يکي از جوانان شهرستان نهبندان نيز در گفت‌و‌گو با خاورستان، از افزايش قيمت آهن گلايه کرد و گفت: چند سال مي‌شود خانه‌اي نيمه‌ساز در يکي از روستاهاي نهبندان دارم و با دو فرزند و همسرم در اين خانه نيمه‌ساز زندگي مي‌کنم.

وي افزود: متاسفانه به دليل افزايش قيمت آهن آلات و مصالح و کاهش سطح درآمد، بعد از چند سال هنوز نتوانسته‌ام خانه را به اتمام برسانم.

افرادي سيمان خريدند که نياز نداشتند

سيد اميرحسين علوي رئيس اتحاديه مصالح ساختماني بيرجند در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد افزايش قيمت مصالح ساختماني از جمله سيمان و آجر، اظهار کرد: وقتي بحث گراني کالايي مطرح مي‌شود مردم براي خريد هجوم آورده و از ترس اينکه بعدا نتوانند کالاي مورد نظر را خريداري کنند قبل از گراني به ميزان قابل توجهي خريداري مي‌کنند.

وي افزود: متاسفانه شاهد خريد سيمان و انبار کردن آن در خانه‌ها توسط افرادي هستيم که شايد هيچ نيازي به سيمان نداشته باشند.

رئيس اتحاديه مصالح ساختماني بيرجند با بيان اين‌که نرخ سود مصالح فروشي مشخص شده است، گفت: وقتي حامل‌هاي انرژي گران مي‌شود، هزينه کارگري و تامين اجتماعي بالا مي‌رود و تمام هزينه‌هاي جانبي افزايش قيمت پيدا مي‌کند و خواه ناخواه روي توليد و قيمت مصالح ساختماني نيز تاثير گذاشته و باعث افزايش قيمت مي‌شود.

علوي عنوان کرد: در اين شرايط توليد کننده يا بايد کارگاه توليدي را تعطيل کند و توليد نداشته باشد يا اين‌که قيمت توليدات را متناسب با شرايط و درصد سودي که قانون مشخص کرده افزايش دهد.

وي اظهار کرد: درصد سود مصالح فروشي نيز مشخص است و با توجه به افزايش قيمت توليد مصالح ساختماني فروشنده نيز بايد با افزايش قيمت مصالح را به مشتري بفروشد.

مصالح فروش‌ها از قيمت پايين مصالح استقبال مي‌کنند

رئيس اتحاديه مصالح ساختماني بيرجند بيان کرد: هرچه قيمت مصالح ساختماني پايين‌تر باشد مصالح فروش‌ها بيشتر استقبال مي‌کنند چراکه مشتري قدرت خريد دارد و هرچه مصالح گران‌تر شود مصالح فروش‌ها مشتري کمتري خواهند داشت.

علوي گفت: در افزايش قيمت مصالح ساختماني، توليد کننده و فروشنده دخالتي ندارد بلکه نرخ نامه و درصد سود براي توليد کننده و مصالح فروشي مشخص است.

وي خاطرنشان کرد: گاهي اوقات مصالح فروش‌ها براي راه افتادن کار مشتري مصالح را از ميزان سود تعيين شده ارزان‌تر به مشتري مي‌فروشند.

رئيس اتحاديه مصالح ساختماني بيرجند اظهار کرد: اگر سيمان به فرض مثال 20 درصد افزايش قيمت داشته باشد تاثير اين افزايش قيمت در يک ساختمان زياد احساس نمي‌شود.

مشکل افزايش قيمت مسکن کجاست؟

علوي بيان کرد: بساز و بفروش‌هايي که در بحث ساخت مسکن فعاليت دارند در بدبينانه‌ترين حالت براي هر مترمربع زمين، از زمين گرفته تا آهن آلات، مصالح و ساير هزينه‌ها حدود 5 ميليون و 500 هزار تومان تا 6 ميليون و 100 هزار تومان هزينه مي‌کنند اما در نهايت هر واحد آپارتمان را متري 11 ميليون تومان قيمت مي‌کنند.

وي با بيان اين‌که مشکل افزايش قيمت مسکن جاي ديگري است، تصريح کرد: اين افزايش قيمت جزئي و چند هزار توماني که براي مصالح ساختماني شاهد هستيم تاثير زيادي در تعيين قيمت مسکن ندارد.

رئيس اتحاديه مصالح ساختماني بيرجند گفت: از 20 اسفندماه سال گذشته تا حدود يک هفته قبل هيچ‌گونه افزايش قيمتي در مصالح ساختماني نداشته‌ايم.

علوي بيان کرد: برخي از مصالح ساختماني از داخل استان تامين و برخي از مصالح از استان‌هاي ديگر وارد مي‌شود.

وي به فعاليت کارخانه‌هاي سيمان در خراسان‌جنوبي اشاره کرد و گفت: کارخانه سيمان قاين به تنهايي پاسخگوي نياز استان است و حتي توانايي پاسخگويي نياز استان‌هاي همجوار را خواهد داشت.

تعطيلي تعدادي از مصالح فروشي‌ها در بيرجند

رئيس اتحاديه مصالح ساختماني بيرجند از تعطيلي تعدادي از مصالح فروشي‌هاي بيرجند به دليل شيوع بيماري کرونا خبر داد و افزود: اوج کار مصالح فروش‌ها از بهمن ماه که رفته رفته هوا رو به گرمي است آغاز مي‌شود اما از سال گذشته با توجه به شيوع ويروس کرونا امکان حمل و نقل خودروها براي انتقال مصالح وجود نداشت.

علوي اظهار کرد: در اين ماه‌ها توليد و توزيع کننده‌هاي مصالح ساختماني متضرر شدند.

وي خاطرنشان کرد: در فروردين ماه مصالح فروشي‌ها و تمام پروژه‌هاي عمراني به دليل رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي تعطيل شد که تمام اين موارد روي روند کار مصالح فروش‌ها تاثيرات سوء گذاشت و بسياري از همکاران  متضرر شده و تعدادي اقدام به تعطيلي مصالح فروشي کردند.

افزايش قيمت ارز دليل اصلي افزايش قيمت آهن‌آلات

عليرضا چهکندي‌نژاد نايب رئيس اتحاديه پروفيل‌کاران بيرجند در مورد افزايش قيمت آهن‌آلات در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: دليل اصلي افزايش قيمت آهن‌آلات به دليل افزايش قيمت ارز است.

وي افزود: وجود بازارهاي کاذب و کشيده شدن نقدينگي به سمت آهن آلات نيز يکي ديگر از دلايل افزايش قيمت آهن‌آلات است چراکه از نظر رواني جوي ايجاد شده که مردم احساس مي‌کنند بايد خريد کنند.

نايب رئيس اتحاديه پروفيل کاران بيرجند اظهار کرد: برخي‌ها از ترس گراني پيش از اين، اقدام به خريد آهن‌آلات کرده و اين خود تقاضاي کاذبي ايجاد مي‌کند.

چهکندي‌نژاد تصريح کرد: در حال حاضر مصرف کننده واقعي خريد نمي‌کند و بيشتر خريداران افرادي هستند که بعدا نياز به آهن‌آلات دارند و از ترس اين‌که گران‌تر خواهد شد اقدام به خريد مي‌کنند.

عرضه قطره چکاني آهن آلات در بورس/ نحوه عرضه تغيير کند

وي خاطرنشان کرد: عرضه قطره چکاني آهن‌آلات در بورس يکي ديگر از دلايل افزايش قيمت آهن‌آلات است. اگر نحوه عرضه آهن آلات در بورس تغيير کند و اتحاديه‌ها در تعيين نرخ‌گذاري سهيم باشند و آهن آلات به صورت مستقيم از طريق کارخانه‌ها به دست اتحاديه، تعاوني و آهن فروش‌ها برسد مطمئنا قيمت تغيير کرده و کاهش خواهد داشت.

نايب رئيس اتحاديه پروفيل کاران بيرجند گفت: بيشترين تامين کننده آهن استان خراسان‌جنوبي استان اصفهان است و بعد از آن استان‌هاي يزد، کرمان و خراسان رضوي تامين کننده آهن استان هستند.

چهکندي‌نژاد به توليد آهن آلات در داخل کشور و اين‌که ايران صادر کننده فولاد است اشاره کرد و افزود: چون قيمت آهن‌آلات بر مبناي قيمت جهاني تعيين مي‌شود و قيمت جهاني نيز با دلار تاييد مي‌شود. تغيير قيمت دلار باعث تغيير قيمت آهن آلات مي‌شود.

وي تصريح کرد: تنها راه حلي که مي‌تواند باعث کاهش قيمت آهن‌آلات شود، تغيير شيوه توزيع آهن آلات از طريق بورس است.

نايب رئيس اتحاديه پروفيل کاران بيرجند ادامه داد: اگر خرده فروشي‌ها بتوانند به صورت مستقيم از کارخانه‌ها خريد کنند و آهن به تعاوني و اتحاديه‌ها ارائه شود در کاهش قيمت آهن بسيار تاثيرگذار است.

قدرت خريد آهن فروشان استان کم شد

چهکندي‌نژاد با بيان اين‌که طي ماه‌هاي گذشته قدرت خريد آهن فروشان استان کم شده، گفت: آهن فروشان استان از نظر وضعيت مالي ضعيف بوده و سرمايه کمي دارند به همين دليل چون قدرت خريد کاهش يافته به تبع در فروش آن‌ها تاثير گذاشته و درآمد‌ها کاهش داشته است.

وي به پايين بودن سطح درآمدي مردم استان نيز اشاره کرد و گفت: مردم نيز با افزايش قيمت آهن‌آلات قدرت خريد نقدي ندارند و از طرفي فروشنده نيز به دليل کاهش قدرت خريد کمتر تمايلي براي فروش به صورت نسيه يا ارائه چک از طرف خريدار نشان مي‌دهد.

کمبود آهن نداريم

نايب رئيس اتحاديه پروفيل کاران بيرجند اظهار کرد: کمبود آهن آلات نداريم و تنها مشکل در خصوص افزايش قيمت و عرضه کم به دليل گران بودن است.

چهکندي‌نژاد به وجود کارخانه فولاد در قاين اشاره کرد و گفت: فاز اول کارخانه فولاد قاين شمش فولاد توليد مي‌کند که مورد نياز استان خراسان‌جنوبي نيست بلکه شمش فولاد به عنوان مواد اوليه براي کارخانه‌هاي بزرگ در ساير استان‌ها مورد استفاده است.

وي افزود: فاز دوم کارخانه فولاد قاين که قرار است ميلگرد توليد کند اگر به مرحله توليد برسد قطعا تاثير به سزايي در تامين مواد فولادي استان خواهد داشت.       

سيد محمدرضا مدرسي فعال اقتصادي در گفت‌وگويي مهمترين عامل التهاب در بازار فولاد ساختماني را سوء مديريت و سياست‌هاي چند گانه دستگاه‌هاي تصميم‌گيرنده عنوان کرد و گفت: مشکل اينجاست که تصميماتشان دائما عوض مي‌شود و راهبرد منسجم و مشخصي براي مديريت بازار ندارند.

وي افزود: متاسفانه در حال حاضر کارخانه‌هاي توليدي، دولتي و خصولتي (شبه دولتي) به بهانه‌هاي مختلف از جمله صادرات، ارز آوري و حذف دلالان بازار به عنوان ادبياتي مردم پسند، بازار را تشنه نگه مي‌دارند و به صورت عامدانه عرضه‌هاي مستمر و متناسب با نياز بازار ندارند، در حالي که اين شرکت‌ها در سال‌هاي پيش، نياز کشور را تامين مي‌کردند و با توجه به رونق نداشتن طرح‌هاي عمراني و ساختماني در اين برهه از زمان، با عرضه‌هاي قطره چکاني و غيرمستمر منجر به اختلال در بازار آهن مي‌شوند.

اين فعال اقتصادي با بيان اين‌که نداشتن راهبرد توسط دستگاه‌هاي تنظيم بازار به خصوص سازمان صمت به عنوان ناظم بازار عامل اين التهابات است، بيان کرد: شرکت‌هاي فولادي به صورت مافيايي عمل مي‌کنند به طوري که با بازارسازي کاذب توسط مشتري خاص (عوامل) خود در بورس کالا، قيمت‌ها را بيش از سقف تعيين شده در معاملات بورس کالا ثبت کرده تا منجر به ابطال معامله شوند و خلاصه اين که دستگاه‌هاي نظارتي يا معاملات را تاييد کرده يا باطل مي‌کنند که در هر صورت باعث افزايش قيمت در سطح بازار مي‌شود.

بازارسازي مافياي فولاد

مدرسي با بيان اين‌که بازارسازي مافياي فولاد منجر به تغيير قيمت‌ها مي‌شود،عنوان کرد: توليدکنندگان فولاد، علاوه بر اين موارد، هيجاناتي را در بازار مصرف و شرکت‌هاي توزيعي ايجاد مي‌کنند که منجر به شکل‌گيري چرخه نادرست در فرايند عرضه فولاد مي‌شود.

وي به قدرت عملکرد مافيايي فولاد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نوسانات بازار شديدتر شده اما نوسانات نرخ ارز و انتظارات تورمي جامعه و نبود راهبرد مديريتي دست به دست هم داده تا اين مسائل در بازار فولاد تشديد شوند.

نبود درک مديريتي و نظارتي بر حلقه‌هاي متعدد از توليد تا توزيع

اين فعال اقتصادي با بيان اين‌که دستگاه‌هاي نظارتي به جاي ابطال معاملات بايد با راهکارهايي مانند بها دادن به شرکت‌هاي برنده نشده از ايجاد بازار انحصاري و انباشت فولاد در دست شرکت‌هاي خاص جلوگيري کند، تصريح کرد: مشکل نبود درک مديريتي و نظارتي بر حلقه‌هاي متعدد از توليد تا توزيع در بازار است چراکه حلقه آخر در نظام توزيع (بنگاه‌هاي فروشنده آهن آلات) که خود خريدار مقاطع فولادي با قيمت بالا بوده و از نوسان‌گيري‌هاي مافياي فولادي متضرر بايد جوابگوي علل گراني و زير تيغ تنظيم بازار باشند.

مدرسي با اشاره به تاثير پذيري بازارهاي مهمي مانند مسکن و خودرو از نوسانات قيمت آهن خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ درصد از هزينه توليد مسکن متاثر از فولاد است که با افزايش قيمت آهن در حال حاضر شاهد افزايش غيرمتعارف قيمت مسکن هستيم که اثر رواني اين افزايش قيمت نيز تاثير سوئي را بر بازار داشته است به طوري که بازارهاي خودرو، لوازم خانگي و ساير صنايع نيز از افزايش قيمت فولاد، به عنوان کالاي مادر تاثير پذيرفته‌اند.

وي عنوان کرد: بازار فولاد تاثيري از شيوع بيماري کرونا نگرفته اما با گراني بيش از حد، اين کالا از سبد مصرفي جامعه خارج شده و ظرفيت توليد و انجام طرح‌هاي عمراني را کاهش داده است.

بنابراين گزارش؛ به نظر مي‌رسد افزايش قيمت آهن‌آلات و مصالح ساختماني نه‌تنها نفعي به حال فروشندگان ندارد بلکه باعث کمتر خريده شدن از طرف مشتري خواهد شد و در اين شرايط سخت اقتصادي فروشنده و خريدار هر دو با مشکل مواجه خواهند شد که مي‌طلبد دولت و مسئولان فکر و اقدام اساسي براي ايجاد تعادل در قيمت‌ها و ثبات در بازار انجام دهند در غير اين صورت اقشار ضعيف جامعه از مهمترين نياز زندگي خود يعني مسکن محروم خواهند ماند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html